Olimpiada jest naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie współczesnego rynku pracy rynku. Jest to także wyjście naprzeciw wymogom prawa oświatowego oraz wymogom sformułowanym w podstawie programowej nauczania ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.
Ważnym czynnikiem, który wpłynął na potrzebę jej wprowadzenia jest możliwość wykorzystania uczniowskich zainteresowań i pasji, wiedzy, umiejętności i doświadczeń zdobytych poza szkołą.
Według raportu przygotowanego przez World Economic Forum (Future of Jobs Report 2016), w XXI wieku aż 30% wcześniej poszukiwanych przez pracodawców kompetencji zostanie zastąpionych przez kompetencje społeczne - motywowanie, inteligencję emocjonalną, komunikację, nauczanie innych i współpracę. Uczniowie przystępujący do realizacji projektu mają szansę te kompetencje rozwijać.
RealizacjaOlimpiadyodbywa się poprzez organizowanie przez uczniów wydarzeń społecznych i rejestrowanie ich przebiegu na platformie Zwolnieni z Teorii. Najważniejszą metodą pracy, charakterystyczną dla projektu, jest nauka przez działanie.
W ramach Zwolnionych z Teorii uczniowie:
- szukają pomysłu na wydarzenie społeczne i weryfikują go,
- przygotowują harmonogram swojego projektu,
- gromadzą kapitał niezbędny do jego przeprowadzenia,
- prowadzą działania marketingowe,
- organizują proces realizacji projektu,
- szukają sponsorów,
- angażują się społecznie;
- uczą się jak prowadzić dokumentację finansową,
- dokumentują swoją działalność.
Nad całością działalności czuwa nauczyciel oraz mentor, który danemu zespołowi uczniów został przydzielony zgodnie z regulaminem Zwolnionych z Teorii.
Projekt może dotyczyć kultury, sportu, nowych technologii, przestrzeni miejskiej, sztuki (wszystkiego, co jest związane z pasją i zainteresowaniami uczniów).
Nauczyciel wspiera uczniów na każdym etapie realizacji wydarzenia. Motywuje i inspiruje do działania, tworzy warunki, które sprzyjają samodzielnej i twórczej pracy uczniów. Nauczyciel nie ingeruje w działania uczniów, ale czuwa nad prawidłowym przebiegiem realizacji zadań. Jego interwencji wymagać będą jedynie sytuacje zagrażające bezpieczeństwu uczniów, jak również działania niezgodne z regulaminem Zwolnionych z Teorii.