NAZWA SZKOŁY: IV Liceum Ogólnokształcące im. gen Stanisława Maczka w Katowicach
AUTOR: Katarzyna Trajdos , Eżbieta Bożek, Małgorzata Ruchała, Tomasz Biliński
TEMAT: „Algorytmy, kodowanie i matematyka”
RODZAJ INNOWACJI: metodyczno - programowa;
innowacyjność metodyczna polega na:
- rozwiązywaniu problemów matematycznych i komunikowaniu się z wykorzystaniem komputera (tabletu);
- wykorzystaniu metody jaką jest nauka przez działanie;
- pokazaniu powiązania algorytmiki, matematyki i informatyki;
- wykorzystaniu elementów programowania na lekcjach matematyki;
- kreatywności w tworzeniu nowych form aktywności;
- rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania
- kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania z komputera, bezpiecznego zachowania w sieci i przestrzegania praw autorskich;
- rozwijaniu kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
innowacyjność programowa polega na:
- dostosowaniu realizacji wybranych tematów z podstawy programowej z matematyki z wykorzystaniem algorytmów, kodowania oraz tworzenia programów w językach kodowania
DATA WPROWADZENIA: 15 września 2021r.
DATA ZAKOŃCZENIA: 15 czerwca 2024r.
1. WSTĘP I UZASADNIENIE
Innowacja jest naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie, by szkoła stwarzała uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów matematycznych z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym stosowania algorytmów i programowania. Realizując innowację będziemy przygotowywać uczniów do myślenia abstrakcyjnego w przyszłości i rozwiązywania problemów, pokazując możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy z podstawy programowej z matematyki i wykorzystania jej w sposób praktyczny. Pokażemy uczniom zależności miedzy algorytmami, kodowaniem i kodem źródłowym programu. Zwiększymy też częstotliwość wykorzystania sprzętu: komputery, tablety, smartfony w czasie lekcji matematyki.
2. ADRESACI
Uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Stanisława Maczka ze wszystkich oddziałów .
3. MIEJSCE REALIZACJI
IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach,
4. ROZMIARY CZASOWE.
15. 09. 2021 - 15. 06. 2024r.
5. CELE INNOWACJI
Cel główny:
- wyposażenie uczniów w umiejętności posługiwania się algorytmami na lekcjach matematyki i wykorzystanie ich w czasie kodowania i programowania na lekcjach matematyki i informatyki.
- kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego
- kształcenie sposobów reprezentowania informacji poprzez kodowanie, programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania
- Poszukiwanie niestandardowych rozwiązań
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi tworzyć algorytmy
- nabywa umiejętności edycji programów: excel, geogebra, C++
- tworzy własne proste programy i aplety
- potrafi przetestować działanie algorytmu;
- rozumie budowę prostego algorytmu;
- rozumie pojęcia: związek relacyjny pomiędzy danymi i hierarchiczna struktura danych;
- ma świadomość, że używanie algorytmów ułatwia codzienne funkcjonowanie
6. SPOSOBY REALIZACJI
Realizacja innowacji odbywa się poprzez wprowadzenie w każdej klasie raz w miesiącu lekcji matematyki oraz informatyki z wykorzystaniem algorytmów, kodowania oraz programowania. Uczniowie będą mieli możliwość porównania sposobów kodowania tego samego zadania matematycznego z wykorzystaniem różnych narzędzi i programów informatycznych wcześniej tworząc algorytmy omawianych zagadnień. Tematyka będzie zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego z przedmiotu matematyka i informatyka dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego.
7.ZAKRES TREŚCI
Niniejsza innowacja będzie odbywać się na lekcjach matematyki oraz informatyki oraz będzie realizowała tematykę:
- Myślenie algorytmiczne
- Od problemu przez algorytm do programu
- Obliczanie pól i obwodów figur geometrycznych
- Algorytm rozwiazywania równania kwadratowego
- Algorytm Euklidesa
- Sumowanie wyrazów ciągu liczbowego
- Rozwinięcie dziesiętne liczby pi
- Algorytmy obliczania pierwiastków
- Ułamki zwykłe – działania
- Algorytmy w trygonometrii
- Inne tematy zaproponowane przez nauczyciela
Nad całym przebiegiem innowacji czuwają nauczyciele. Nauczyciel wspiera uczniów na każdym etapie realizacji. Motywuje i inspiruje do działania, tworzy warunki, które sprzyjają samodzielnej i twórczej pracy uczniów.
8. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
l.p |
Zakres działań |
Termin realizacji |
1 |
Opracowanie scenariuszy lekcji z matematyki i informatyki – po jednym scenariuszu raz w miesiącu |
W każdym miesiącu jeden scenariusz |
2 |
Przeprowadzenie lekcji matematyki i informatyki z wykorzystaniem algorytmiki i kodowania oraz programów Excel i GeoGebra, C++ |
W każdym miesiącu jedna lekcja |
3 |
Ewaluacja działań |
Na bieżąco, podsumowanie - czerwiec każdego roku |
9. SPODZIEWANE EFEKTY
Nowatorstwem innowacji jest wspomaganie zdobywania podstawowych kompetencji i umiejętności ucznia poprzez naukę stosowania algorytmów, kodowania i programowania. Po przeprowadzeniu innowacji uczniowie sprawnie będą wykorzystywać narzędzia matematyki w życiu codziennym.
Efekty:
- Wyposażenie uczniów w umiejętności posługiwania się algorytmami nie tylko na lekcjach zajęć komputerowych.
- Wzrost samooceny i kreatywności ucznia.
- Umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania.
- Umiejętność współpracy w grupie.
- Dzielenie się swoją wiedzą z rówieśnikami.
- Zwiększenie zainteresowania programowaniem.
- Uczniowie mają świadomość, że używanie algorytmów ułatwia codzienne funkcjonowanie