Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język angielski na poziomie szkoły ponadpodstawowej
Temat: „W świecie filmów i seriali”- innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych.
Przedmiot: język angielski
Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor innowacji: mgr Jolanta Schmidt, mgr Kinga Paulewicz-Sopala,
mgr Iwona Szymańska, mgr Elżbieta Smenda - nauczyciele języka angielskiego w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Stanisława Maczka w Katowicach
Czas realizacji: rok szkolny 2021/2022
Data wprowadzenia: 02.09.2021r.
Data zakończenia: 20.06.2022 r.
Adresat programu: uczniowie wybranych klas drugich i trzecich IV Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Stanisława Maczka w Katowicach realizujący język angielski w zakresie rozszerzonym.
Rozmiar czasowy i przestrzenny:
Czas realizacji innowacji obejmuje pierwszy i drugi semestr roku szkolnego 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, przewidziano na nie 3 godziny lekcyjnych w ciągu każdego semestru, pozostały czas zostanie rozdzielony na dodatkowe konsultacje z nauczycielem w miarę potrzeb i samodzielną pracę uczniów poza lekcjami.
Miejsce realizacji: IV Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Stanisława Maczka w Katowicach
Wstęp
Niniejsza innowacja ma na celu uatrakcyjnienie procesu nauczania i uczenia się języka angielskiego, wypracowanie umiejętności oglądania i słuchania filmów lub seriali w oryginalnej wersji językowej, oraz dzielenia się przemyśleniami na temat obejrzanego materiału.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do kreatywności, odkrywania własnych talentów i podejmowania twórczych działań oraz do kształtowania umiejętności swobodnego posługiwania się językiem angielskim.
Cele ogólne:
- rozbudzanie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazania jego szerszego kontekstu kulturowego, innego niż lekcje języka angielskiego w szkole,
- likwidacja barier komunikacyjnych,
- wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy i doskonalenia własnych metod uczenia się,
- rozwijanie wyobraźni ucznia i umiejętności twórczego myślenia,
- kształtowanie postaw, wymaganych w świecie dorosłych.
- nauczenie wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
- uatrakcyjnienie procesu nauczania i uczenia się języka angielskiego
- ukazanie różnych strategii skutecznego uczenia się języka
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności korzystania z Internetu posługując się językiem angielskim,
- rozwijanie umiejętności planowania i organizowania pracy własnej
- kształtowanie wartościowych cech charakteru ucznia, takich jak: inicjatywa, samodzielność,
- rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- polepszenie i pogłębienie umiejętności i kompetencji językowych oraz komunikacyjnych uczniów
Harmonogram działań:
Program innowacji pedagogicznej pt. „W świecie filmów i seriali” - innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych będzie realizowany podczas standardowych zajęć lekcyjnych z języka angielskiego w wymiarze około trzech godzin w semestrze, w wybranych klasach realizujących przedmiot w zakresie rozszerzonym.
Metody realizacji :
- praca metodą projektu: przygotowanie prezentacji multimedialnej/ustnej z zakresu obejrzanego wcześniej filmu lub serialu w języku angielskim
- podzielenie się przemyśleniami dotyczącymi obejrzanego materiału w formie ustnej recenzji
- przedstawienie każdorazowo nowego słownictwa zdobytego dzięki obejrzanemu filmowi lub serialowi w wersji oryginalnej
Formy pracy:
W trakcie zajęć autorki programu innowacji pedagogicznej zwrócą szczególną uwagę na:
- odpowiednią atmosferę na zajęciach, sprzyjającą przełamywaniu barier językowych,
- motywowanie uczniów do dalszej pracy i czynnego udziału w zajęciach,
- dobieranie zadań wymagających kreatywnego myślenia.
Oczekiwane efekty:
- przyrost umiejętności językowych
- rozbudzanie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazania jego szerszego kontekstu kulturowego, innego niż lekcje języka angielskiego w szkole,
- likwidacja barier komunikacyjnych,
- rozwijanie umiejętności pracy samodzielnej w oparciu o autentyczny materiał językowy
- uświadomienie uczniom mocnych i słabych stron,
- wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy i doskonalenia własnych metod uczenia się,
- rozwijanie wyobraźni ucznia i umiejętności twórczego myślenia,
- kształtowanie postaw, wymaganych w świecie dorosłych
- zaangażowanie uczniów w twórcze zdobywanie wiedzy i kształtowanie nowych umiejętności
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wzbogacenie metod dydaktycznych.
Środki, materiały, sprzęt:
- pracownia wyposażona w sprzęt komputerowy z rzutnikiem multimedialnym lub tablicą multimedialną.
Sposoby oceny:
- na podstawie wartości merytorycznej prezentacji,
- na podstawie innowacyjności prezentacji,
Ewaluacja:
Autorki programu innowacji, a jednocześnie osoby wdrażające ten program dokonają ewaluacji programu aby:
- ocenić jego przydatność, skuteczność i atrakcyjność,
- wyciągnąć wnioski do dalszych działań służące doskonaleniu tych działań
Sposoby ewaluacji przyjęte przez autorki:
- obserwacja osiągnięć uczniów