Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język angielski na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej
Temat: „Przewodnik po krajach anglojęzycznych”- innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych.
Przedmiot: język angielski
Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor innowacji: mgr Jolanta Schmidt, mgr Kinga Paulewicz-Sopala,
mgr Iwona Szymańska - nauczyciele języka angielskiego w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Stanisława Maczka w Katowicach
Czas realizacji: rok szkolny 2019/2020
Data wprowadzenia: 02.09.2019 r.
Data zakończenia: 20.06.2020 r.
Adresat programu: uczniowie wybranych klas drugich i trzecich IV Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Stanisława Maczka w Katowicach realizujący język angielski w zakresie rozszerzonym.
Rozmiar czasowy i przestrzenny:
Czas realizacji innowacji obejmuje pierwszy i drugi semestr roku szkolnego 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, przewidziano na nie 3 godziny lekcyjnych w ciągu każdego semestru, pozostały czas zostanie rozdzielony na dodatkowe konsultacje z nauczycielem w miarę potrzeb i samodzielną pracę uczniów poza lekcjami.
Miejsce realizacji: IV Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Stanisława Maczka w Katowicach
Wstęp
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei otwartości na inne kultury, kształtowania postawy tolerancyjnej dla odmienności innych kultur i tradycji, wypracowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie z wykorzystaniem Internetu, komunikatorów, portali społecznościowych, programów komputerowych i innych nowoczesnych technologii do tworzenia prezentacji oraz filmów w języku angielskim.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do kreatywności, odkrywania własnych talentów i podejmowania twórczych działań oraz do kształtowania umiejętności swobodnego posługiwania się językiem angielskim.
Cele ogólne:
- rozbudzanie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazania jego szerszego kontekstu kulturowego, innego niż lekcje języka angielskiego w szkole,
- likwidacja barier komunikacyjnych,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie, uświadomienie uczniom mocnych i słabych stron,
- wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy i doskonalenia własnych metod uczenia się,
- rozwijanie wyobraźni ucznia i umiejętności twórczego myślenia,
- rozwijanie umiejętności TIK i kształtowanie postaw, wymaganych w świecie dorosłych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności korzystania z Internetu posługując się językiem angielskim,
- rozwijanie umiejętności planowania i organizowania pracy własnej oraz współpracy w zespole,
- kształtowanie wartościowych cech charakteru ucznia, takich jak: inicjatywa, samodzielność, tolerancja wobec poglądów innych,
- rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
-poszerzenie wiedzy uczniów w zakresie znajomości kultury krajów takich jak: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Australia i Kanada
Harmonogram działań:
Program innowacji pedagogicznej pt. „Przewodnik po krajach anglojęzycznych”- innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych będzie realizowany podczas standardowych zajęć lekcyjnych z języka angielskiego w wymiarze około trzech godzin w semestrze, w wybranych klasach realizujących przedmiot w zakresie rozszerzonym.
Metody realizacji :
- praca metodą projektu ( przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu życia i kultury krajów angielskiego obszaru językowego),
- produktem finalnym będą filmy oparty na przygotowanych wcześniej prezentacjach, zaprezentowane w klasach biorących udział w innowacji.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca w grupie,
- praca w zespole
W trakcie zajęć autorki programu innowacji pedagogicznej zwrócą szczególną uwagę na:
- odpowiednią atmosferę na zajęciach, sprzyjającą przełamywaniu barier językowych,
- motywowanie uczniów do dalszej pracy i czynnego udziału w zajęciach,
- dobieranie zadań wymagających kreatywnego myślenia.
Treści nauczania:
- Miejsca warte zobaczenia
- położenie geograficzne
- stolice
- atrakcje turystyczne
- miejsca „ off the beaten track”
- ciekawostki
- Wszechobecna kultura
- film
- muzyka, festiwale
- teatr
- sztuka
- artyści
- nietuzinkowe postacie
- Życie codzienne
- sport
- żywienie
- tradycje i zwyczaje
- święta
- moda
- ciekawostki
Oczekiwane efekty:
- przyrost wiadomości z zakresu wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego
- przyrost umiejętności językowych
- rozbudzanie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazania jego szerszego kontekstu kulturowego, innego niż lekcje języka angielskiego w szkole,
- likwidacja barier komunikacyjnych,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- uświadomienie uczniom mocnych i słabych stron,
- wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy i doskonalenia własnych metod uczenia się,
- rozwijanie wyobraźni ucznia i umiejętności twórczego myślenia,
- rozwijanie umiejętności TIK i kształtowanie postaw, wymaganych w świecie dorosłych
- zaangażowanie uczniów w twórcze zdobywanie wiedzy i kształtowanie nowych umiejętności
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wzbogacenie metod dydaktycznych.
Środki, materiały, sprzęt:
- pracownia wyposażona w sprzęt komputerowy z rzutnikiem multimedialnym lub tablicą multimedialną.
Sposoby oceny:
- na podstawie karty projektu ( podział zadań, zaangażowanie uczestników..)
- na podstawie wartości merytorycznej prezentacji,
- na podstawie innowacyjności prezentacji,
Ewaluacja:
Autorki programu innowacji, a jednocześnie osoby wdrażające ten program dokonają ewaluacji programu aby:
- ocenić jego przydatność, skuteczność i atrakcyjność,
- wyciągnąć wnioski do dalszych działań służące doskonaleniu tych działań
Sposoby ewaluacji przyjęte przez autorki;
- kwestionariusz ankiety ewaluacyjnej dla uczniów ( załącznik nr 1 )
- obserwacja osiągnięć uczniów
Literatura:
dostępne publikacje z zakresu wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego