Autorzy: Malwina Łuksza, Justyna Bosowska
Temat: “Zdrowy kręgosłup-rusz się po zdrowie”
Przedmioty: pozalekcyjne zajęcia z wychowania fizycznego
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: rok szkolny 2021/2022
Data zakończenia: czerwiec 2022
Zakres innowacji: adresatami innowacji są chętni uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach.
Czas realizacji innowacji to rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne będą realizowane w ramach pozalekcyjnych zajęć z wychowania fizycznego raz w tygodniu przez jedną godzinę.
Opis innowacji:
- Motywacja wprowadzenia innowacji:
W czasie panującej pandemii wielu z Nas zmieniło tryb życia- praca i zajęcia stacjonarne zostały zamienione na pracę i naukę zdalną. Uczniowie spędzali długie godziny przed monitorami komputera w efekcie czego uszczerbku doznały kręgosłupy, a to wpłynęło na pogorszenie samopoczucia i zdrowia. Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest wdrożenie innowacji pedagogicznej “Zdrowy kręgosłup-rusz się po zdrowie”. Wprowadzenie tej innowacji pozwoli wdrożyć dobre nawyki i ćwiczenia na rzecz zdrowego kręgosłupa również w oparciu o nowoczesne formy aktywności ruchowej.
II. Założenia ogólne:
przekazywanie wiedzy w trakcie różnorodnych zajęć będzie obejmować najbardziej aktualne wiadomości dotyczące funkcjonowania systemu szkieletowego w szczególności kręgosłupa, możliwości zapobiegania wadom postawy oraz dostosowania wiadomości i ćwiczeń do możliwości i potrzeb ucznia, innowacja będzie realizowana w sali fitness, siłowni i w zależności od potrzeb na hali sportowej- innowacja zakłada wprowadzenie form graficznych i multimedialnych propagujących wiedzę w zakresie objętym innowacją.
III. Cele innowacji
Cel główny:
- głównym celem innowacji jest podniesienie stanu wiedzy uczniów o związkach zdrowego kręgosłupa z funkcjonowaniem organizmu jako całości i wypracowanie gotowości do systematycznego podejmowania aktywności fizycznej i umiejętności korygowania postawy w ramach kontroli i samokontroli,
- poszerzenie wiedzy uczniów na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem roli zdrowego kręgosłupa w systemie jakim jest ludzkie ciało, a także pogłębienie wiedzy na temat znaczenia motoryki dla odporności wydolności organizmu,
- zapoznanie z problematyką wad postawy, przyczynami tych wad i możliwością ich zapobiegania.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów,
- rozpowszechnianie ćwiczeń różnego typu, w tym w oparciu o nowoczesne formy aktywności fizycznej, mających na celu wzmocnienie szczególnie mięśni podtrzymujących kręgosłup,
- wdrożenie prawidłowych nawyków motorycznych w szkole i w domu,
- wzmocnienie współpracy między uczniami, poczucia własnej wartości i kultury osobistej,
- poprawa siły mięśniowej i postawy ciała.
IV. Metody i formy:
- metoda praktycznego działania(ćwiczenia),słowne(pogadanki, wykłady),
- oglądowe(pokaz, obserwacja).
V. Tematy innowacji:
- ćwiczenia kształtujące postawę ciała, poszczególne zdolności motoryczne i zwiększające zakresy ruchu we wszystkich stawach,
- różne techniki ćwiczeń:
- pilates: wzmocnienie mięśni całego ciała, w szczególności mięśni głębokich grzbietu,
- joga: niwelowanie dolegliwości bólowych ,antystresowe i relaksujące stosowanie pozycji asan na kręgosłup,
- stretching: zajęcia skoncentrowane na rozciąganie tylnej i przedniej taśmy anatomicznej ciała,
- wykonywanie ćwiczeń z hantlami, gumami, ciężarkami, piłkami na siłowni, praca na maszynach siłowych,
- wykłady na temat wad postawy, przyjmowania neutralnej postawy ciała, prawidłowego stania i chodzenia,
- programy mobilizacyjne:
- dolna część pleców i tułów,
- klatka piersiowa i przednia część barków,
- górna część pleców, mięsień czworoboczny i łopatka,
- głowa,
- szyja,
- staw skokowy,
- stopa, palce stóp.
VI. Spodziewane efekty:
Celem wprowadzenia innowacji jest wdrożenie prawidłowych nawyków ruchowych i podniesienie świadomości uczniów. Uczniowie biorąc udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowych, zdobędą wiedzę i podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzenia innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy ruchowej jako przeciwdziałanie wadom kręgosłupa.
VII. Ewaluacja:
- dokumentacja: dziennik zajęć (tematyka zajęć ,frekwencja uczniów),porównanie wyników testu mobilności ruchomości w stawach w październiku i czerwcu, ankieta dla uczniów,
- obserwacje uczniów w czasie zajęć,
- samoocena realizacji innowacji przez nauczyciela.