Podstawowym zadaniem wprowadzonej innowacji pedagogicznej jest:

  • uczczenie 100 rocznicy wybuchu I powstania śląskiego i następnych,
  • podkreślenie roli Śląska w budowaniu niepodległości i państwowości Polski,
  • rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
  • rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową,
  • kontakt ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka,
  • ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej,
  • rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny,
  • poznawanie własnego regionu, w tym dziedzictwa kulturowego, jako część Polski i Europy,
  • pogłębianie więzi ze swoim środowiskiem, regionem, krajem,
  • kształtowanie tożsamości regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich,
  • przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich,
  • rozwijanie szacunku wobec innych wspólnot regionalnych, etnicznych i narodowych,
  • ukazanie znaczenia wiedzy i świadomości wspólnoty lokalnej na przestrzeni lat.

 Adresaci programu:  uczniowie klas I, II  i III.

 

Czas realizacji: rok szkolny 2019/2020, 2020/2021.

 

 Sposób realizacji.

 Treści nauczania w  innowacji poszerzone będą dzięki różnorodnym formom i metodom zdobywania wiedzy i umiejętności:

  • wycieczki do Muzeum Powstań Śląskich, Muzeum Śląskiego, Muzeum Historii Katowic,
  • spotkania z autorami książek o tematyce śląskiej,
  • warsztaty edukacyjne w Koszęcinie,
  • filmy edukacyjne fabularne i dokumentalne( m.in. filmy K. Kutza),
  • gra szkolna/ terenowa – miejsca powstańców w naszym mieście, regionie,
  • projekty edukacyjne,
  • dyskusja, debata np. „Czy powstania były początkiem wolności dla Śląska?”
  • wystawy o ważnych miejscach i postaciach powstań śląskich.

 

Nauczyciele realizujący innowację: Elżbieta Wesoły, Barbara Kiereś, Andrzej Kozak, Elżbieta Zioło, Joanna Sarzyńska