Podstawowym zadaniem wprowadzonej innowacji pedagogicznej jest:
- uczczenie 100 rocznicy wybuchu I powstania śląskiego i następnych,
- podkreślenie roli Śląska w budowaniu niepodległości i państwowości Polski,
- rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
- rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową,
- kontakt ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka,
- ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej,
- rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny,
- poznawanie własnego regionu, w tym dziedzictwa kulturowego, jako część Polski i Europy,
- pogłębianie więzi ze swoim środowiskiem, regionem, krajem,
- kształtowanie tożsamości regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich,
- przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich,
- rozwijanie szacunku wobec innych wspólnot regionalnych, etnicznych i narodowych,
- ukazanie znaczenia wiedzy i świadomości wspólnoty lokalnej na przestrzeni lat.
Adresaci programu: uczniowie klas I, II i III.
Czas realizacji: rok szkolny 2019/2020, 2020/2021.
Sposób realizacji.
Treści nauczania w innowacji poszerzone będą dzięki różnorodnym formom i metodom zdobywania wiedzy i umiejętności:
- wycieczki do Muzeum Powstań Śląskich, Muzeum Śląskiego, Muzeum Historii Katowic,
- spotkania z autorami książek o tematyce śląskiej,
- warsztaty edukacyjne w Koszęcinie,
- filmy edukacyjne fabularne i dokumentalne( m.in. filmy K. Kutza),
- gra szkolna/ terenowa – miejsca powstańców w naszym mieście, regionie,
- projekty edukacyjne,
- dyskusja, debata np. „Czy powstania były początkiem wolności dla Śląska?”
- wystawy o ważnych miejscach i postaciach powstań śląskich.
Nauczyciele realizujący innowację: Elżbieta Wesoły, Barbara Kiereś, Andrzej Kozak, Elżbieta Zioło, Joanna Sarzyńska