Założenia i cele:
We współczesnym świecie, a zwłaszcza na rynku pracy, znajomość jednego języka obcego, najczęściej angielskiego, już nie wystarcza.
By zachęcić uczniów do nauki drugiego języka, których słomiany zapał niejednokrotnie gaśnie wraz z kolejnym rozdziałem z podręcznika, trzeba szukać nowatorskich metod i niekonwencjonalnych form pracy z uczniami, które przyniosłyby wymierne dla nich korzyści, jak i przyczyniły się do podnoszenia jakości pracy szkoły. Stąd pomysł na innowację pedagogiczną z języka włoskiego, która w swej prostocie wykorzystuje największe
i najbardziej rozbudowane narzędzie w nauce i pracy jakim jest Internet.
Głównym celem tejże innowacji jest płynne połączenie podręcznika do nauki włoskiego z czynnościami interaktywnymi dając uczniom szersze
i żywsze wyobrażenie o kulturze i społeczeństwie Włoch, a także pozwalając im poznać takie aspekty i ciekawostki, które rzadko można spotkać w książkach.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności korzystania z Internetu posługując się językiem włoskim
- rozbudzanie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazanie jego przydatności w sytuacjach innych niż lekcje języka włoskiego w szkole
- likwidacja barier komunikacyjnych,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- doskonalenie własnych metod uczenia się
- rozwijanie wyobraźni ucznia i umiejętności twórczego myślenia
- rozwój sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku włoskim
- rozwój umiejętności służących zdobywaniu wiedzy – rozwój autonomii ucznia
- zachęcanie do podejmowania działań twórczych i pokonywania trudności w sposób niekonwencjonalny
- rozwijanie kompetencji językowej w naturalny, bezpośredni sposób.
Uczestnicy innowacji, czyli uczniowie klasy 2e i 3e zostaną we wrześniu podzieleni na 2-3 osobowe grupy, którym zostaną przydzielone tematy poszczególnych prezentacji, które muszą przygotować w oparciu o pracę metodą projektu i zaprezentować je na koniec każdego rozdziału w podręczniku. Każda z grup przygotowuje jedną prezentację w ciągu całego roku szkolnego, do której dostaje szczegółowe zadania do wykonania wraz z adresami poszczególnych stron internetowych, które pomogą im w ich realizacji.
Przykładowe zadania do wykonania:
odwiedź stronę Uniwersytetu dla Obcokrajowców w Perugii (www.unistrapg.it) i poszukaj odpowiedzi na następujące pytania:
- jakie typy kursów znajdują się w ofercie uczelni?
- czy obecność jest obowiązkowa?
- czy są przewidziane egzaminy końcowe?
- czy są specjalistyczne kursy językowe dotyczące np.: kina? Ile trwają i ile kosztują?
idź na stronę www.prontospesa.it i dokonaj zakupów online; do swojego koszyka włóż: 1 kg cukru, 0,5 kg czerwonych jabłek, 10 jajek, 300 g parmezanu Reggiano, kawę Lavazza Qualità Oro, sok pomarańczowy, szampon, pastę do zębów. Bądź oszczędny i kup tylko produkty najtańsze. Porównaj kwotę wydaną na zakupy z kolegami. Wygrywa ten kto wydał najmniej.
Tematy prezentacji dla klasy 2:
- gwiazdy włoskiego kina
- zakupy spożywcze
- moda i ubrania włoskich projektantów
- włoska telewizja i prasa
- współczesna muzyka włoska
- wakacyjne kursy językowe we Włoszech
- poszukiwanie pracy oraz zakładanie rachunku w banku
- rezerwacja pokoju w hotelu oraz planowanie wakacji z biurem podróży
Tematy prezentacji dla klasy 3:
- historia Włoch
- zdrowy tryb życia oraz sport we Włoszech
- miłość oraz opera włoska
- ochrona środowiska
- technologia informacyjna
- włoskie muzea i dzieła sztuki
- przestępczość i bezpieczeństwo
- literatura włoska oraz znaki zodiaku