Zapraszamy na transmisję filmu konkursowego  „Oczyszczacz powietrza” grupy badawczej Klubu Młodego Odkrywcy „Odkrywczy Maczek”, który bierze udział w 12. Ogólnopolskim Festiwalu "Nauki Przyrodnicze na Scenie"  

W piątek i sobotę 17-18.09.2021 w godzinach od 9:00 do około 19:00 odbędzie się 12. Ogólnopolski Festiwal "Nauki Przyrodnicze na Scenie"  pod honorowym patronatem Pana Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka.

Serdecznie zapraszam do śledzenia transmisji z współzawodnictwa na 12. Ogólnopolskim Festiwalu Nauki Przyrodnicze na Scenie.

W szczególności zapraszamy do obejrzenia filmu grupy badawczej z IV LO Klubu Młodego Odkrywcy „Odkrywczy Maczek”, która przygotowała film „Oczyszczacz powietrza”. Film będzie prezentowany w sobotę 18 września o godz. 13.45

Link do transmisji: https://youtu.be/AFTnSE492ww

Festiwalowe współzawodnictwo jest eliminacją do udziału na forum Europejskiego Festiwalu Science on Stage, który odbędzie się w dniach 24-27.03.2022 w czeskiej Pradze z udziałem ponad 400 nauczycieli z 34 krajów. Jest to największa inicjatywa w zakresie edukacji naukowej w Europie i w istocie wyjątkowa również na świecie.

Więcej na stronie: http://sons.amu.edu.pl/pl/

 

 

Grupa badawcza budowała automatyczny oczyszczacz powietrza uruchamiający się na podstawie pomiaru zanieczyszczenia powietrza.

Projekt ma formę filmu demonstrującego pokaz budowy oczyszczacza powietrza  z wykorzystaniem różnych filtrów oraz prezentuje wyniki przeprowadzenia dwóch prób badawczych. Uczniowie stworzyli urządzenie - oczyszczacz do pomiaru zanieczyszczeń powietrza  i  sprawdzania jego jakości. Projekt ma charakter interdyscyplinarny i naukowy , wiążący  nauki programowania – arduino  z naukami przyrodniczymi , dotyczy również klimatu, łączy wiedzę techniczną, fizyczną, jest odpowiedzią licealistów na ich zainteresowania.

Grupa projektowa to czworo uczniów z klasy 3 liceum o profilu informatyczno - matematycznym oraz dwóch nauczycieli opiekunów. Wszystkie osoby biorące udział w projekcie to członkowie Klubu Młodego Odkrywcy „Odkrywczy Maczek” gdzie w czasie zajęć klubu pracujemy metodą STEM.

Próby badawcze polegały na pomiarze zanieczyszczeń w sali lekcyjnej, w której na co dzień prowadzone są lekcje, a która znajduje się przy ruchliwej ulicy. Dla porównania uczniowie dokonli również pomiaru zanieczyszczeń przy samej ulicy, chcąc odpowiedzieć między innymi na pytanie: Czy istnieje zależność pomiędzy ilością zanieczyszczeń w sali a porą wietrzenia sali lekcyjnej znajdującej się przy ruchliwej ulicy?

Druga próba badawcza polegała na pomiarze czasu pracy oczyszczacza oraz ilości zużytego prądu podczas jego pracy przy oczyszczaniu niewielkiego pomieszczenia z wykorzystaniem trzech rodzajów filtrów Oczyszczacz z każdym z filtrów będzie zaczynał i kończył pracę na takim samym poziomie zanieczyszczeń. Odpowiedzieliśmy na nurtujące uczniów pytania, m.in. : Który z filtrów jest wydajniejszy? Jaki jest stosunek wydajności filtra do ceny?