W dniach 13.10.2025 – 20.10.2025 r. będzie prowadzona rekrutacja do projektu „Potencjał edukacyjny ucznia nowoczesnej szkoły drogą do sukcesu”.
Działania rekrutacyjne prowadzone będą z uwzględnieniem zasady poszanowania równości szans kobiet i mężczyzn, a także osób z niepełnosprawnościami. W czasie rekrutacji będzie przestrzegana polityka równych szans, brak jakichkolwiek działań dyskryminujących (ze względu na płeć lub niepełnosprawność).
Dokumenty rekrutacyjne wraz z Regulaminem Rekrutacji są dostępne na stronie internetowej szkoły https://maczek.edu.pl/projekt-edukacyjny-z-funduszy-eu/rekrutacja-do-projektu-potencjal-edukacyjny-ucznia-nowoczesnej-szkoly-droga-do-s oraz w Biurze Projektu.
Dokumenty rekrutacyjne należy złożyć w jednej wybranej formie w terminie naboru (liczy się data wpływu), tj.:
a) papierowej - komplet dokumentów oryginalnie podpisanych (w przypadku kopii dokumentów, podpisanych za zgodność z oryginałem) w Biurze Projektu znajdującym się w bibliotece IV Liceum Ogólnokształcącego im. generała Stanisława Maczka z Oddziałami Dwujęzycznymi w Katowicach, mającej siedzibę w Katowicach przy ul. Katowickiej 54, w godzinach od 8 do 14.00 - osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego, lub
b) elektronicznej - pod adresem e-mail: 4liceum@maczek.edu.pl (dokumenty składane w formie elektronicznej muszą być podpisane ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym).
Rekrutacja odbywa się na zajęcia:
1. Koło Ekologiczne - zajęcia i warsztaty rozwijające kompetencje: Zajęcia organizowane w ramach Koła Ekologicznego obejmują cykl spotkań (raz w miesiącu) oraz warsztaty w GeoParku Góra św. Anny, Kopalni Guido, Sztolni Srebrnego Pstrąga oraz Planetarium Śląskim. Celem warsztatów jest rozwijanie kompetencji z zakresu nauk przyrodniczych poprzez rozwijanie umiejętności dostrzegania walorów przyrodniczych regionu i zabieganie o zachowanie rodzimego krajobrazu, dostrzeganie zmian zachodzących w środowisku, rozwijanie wrażliwości na problemy środowiskowe.
2. Zajęcia warsztatowe z biologii w zagrodzie żubrów w Zabytkowym Parku Pszczyńskim
3. Zajęcia warsztatowe z biologii w Śląskim Ogrodzie Botanicznym „Życie wewnątrz ula”
4. Zajęcia warsztatowe z biologii w Śląskim Ogrodzie Botanicznym „Owadzie opowieści”
5. Zajęcia warsztatowe z biologii w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym w Chorzowie
6. Zajęcia warsztatowe z biologii w Katowickich Wodociągach – oczyszczalnia „Gigablok”
7. Zajęcia warsztatowe z biologii w Ogrodzie Botanicznym CEE Egzotarium w Sosnowcu
8. Klub Młodego Odkrywcy - zajęcia i warsztaty rozwijające kompetencje (w tym: warsztaty w Śląskim Planetarium, wyjazd do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie; warsztaty w Miasteczku Naukowym - Osobliwości Świata Fizyki w Chorzowie): Klub Młodego Odkrywcy "Odkrywczy Maczek" to realizacja spotkań z udziałem uczniów polegająca na przeprowadzaniu własnych badań, dochodzenie do sedna sprawy, eksperymentowania! Dzięki zastosowaniu metody badawczej przez obserwowanie, empiryczne doświadczanie, powtarzanie i wnioskowanie, młodzież będzie miała okazję poznania i uczenia się świata.
9. Zajęcia na basenie: Zajęcia przeznaczone dla młodzieży o różnym poziomie zaawansowania. Podczas spotkań uczestnicy uczą się technik pływackich, poprawiają kondycję fizyczną oraz rozwijają umiejętności pracy w grupie.
10. Zajęcia ruchowo – zdrowotne: Program ćwiczeń ruchowych o charakterze siłowo -wytrzymałościowym, z wykorzystaniem rożnych programów treningowych. Ćwiczący planują swoją aktywność, a następnie realizują ją za pomocą ćwiczeń siłowych, mobilizacyjnych oraz prostych form ruchu i elementów gier zespołowych.
11. Szkolenie pn. Bezpieczne korzystanie z Internetu i narzędzi biurowych
12. Szkolenie przeciw dyskryminacji i przemocy ze względu na cechy prawnie chronione, w szczególności na: płeć, niepełnosprawność, orientację seksualną oraz pochodzenie etniczne pn. Integracja uczniów z trudnościami językowymi i kulturowymi z Ukrainy
13. Biologia – zajęcia pn. "Od molekuły do organizmu" oraz warsztaty. Zajęcia „Od molekuły do organizmu” skupiają się na zrozumieniu procesów biologicznych, które zachodzą na różnych poziomach organizacji życia. Uczestnicy poznają podstawowe zasady funkcjonowania komórek, tkanek i organów, ucząc się, jak interakcje na poziomie molekularnym wpływają na całokształt funkcjonowania organizmu.
14. Klub Młodego Chemika - zajęcia rozwijające kompetencje: Zajęcia w zakresie nauk przyrodniczych, popularyzacji edukacji ekologicznej i przyrodniczej w zakresie chemii. Celem zajęć jest umiejętne planowanie przez uczniów własnej pracy, formułowanie problemów i hipotez oraz rozwiązywanie ich różnymi metodami, kształtowanie badawczego sposobu myślenia, właściwego dla nauk przyrodniczych, rozwijanie umiejętności planowania i bezpiecznego wykonywania doświadczeń, samokształcenie poprzez zdobywanie informacji z różnych źródeł, logicznego rozumowania wynikającego z poznanych pojęć chemicznych, a także z wyników przeprowadzonych doświadczeń.
15. Matematyka - zajęcia rozwijające kompetencje
16. Zajęcia pn. Siłownia językowa - język angielski: Zajęcia przygotowujące uczniów do międzynarodowego egzaminu CAE (Certificate in Advanced English) na poziomie C1.
17. Zajęcia informatyczne - Modelowanie 3D wspomagane komputerowo: Wprowadzenie zajęć z modelowania i druku 3D do programu szkoły średniej jest koniecznością dydaktyczną, gdyż pozwala uczniom na praktyczne zastosowanie wiedzy z przedmiotów ścisłych, przekształcając abstrakcyjne pojęcia w namacalne, własnoręcznie stworzone obiekty. Tego typu działalność, obok zastosowań sztucznej inteligencji, stanowi jeden z rewolucyjnych i rozwojowych filarów współczesnej edukacji, skutecznie kształtując kluczowe kompetencje przyszłości, takie jak myślenie projektowe, rozwiązywanie złożonych problemów oraz cyfrowa kreatywność. Finalnie, proces prototypowania – od koncepcji wirtualnej po fizyczny wydruk – nieodłącznie rozwija u uczniów wytrwałość, precyzję oraz umiejętność iteracyjnego udoskonalania pomysłów, co stanowi bezcenne przygotowanie do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
18. Zajęcia informatyczne – programowanie w języku Python: Wprowadzenie Pythona jako kolejnego języka po C++ stanowi strategiczne poszerzenie warsztatu programistycznego, ukazujące kontrast między ścisłą kontrolą a wysokopoziomową elastycznością. Jego opanowanie, będące jednym z filarów współczesnej informatyki, otwiera dostęp do rewolucyjnych obszarów takich jak sztuczna inteligencja, analiza danych i automatyzacja. Taka sekwencja nauczania zapewnia absolwentom kompleksowe przygotowanie, umożliwiając sprawne działanie zarówno w obszarze tworzenia wydajnych aplikacji, jak i w dynamicznych środowiskach badawczo-rozwojowych.
19. Rozmowy obywatelskie i historyczne - zajęcia rozwijające kompetencje społeczne i obywatelskie: Rozmowy obywatelskie i historyczne skierowane będą na kształtowanie szeroko rozumianych kompetencji społecznym i obywatelskich, czyli zespołu umiejętności i postaw niezbędnych do skutecznego i konstruktywnego udziału w życiu społecznym. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych (rozumienia i tworzenia informacji), kreatywność i innowacyjność niezbędne we współczesnym świecie.
20. Koło Matematyczne - zajęcia i warsztaty rozwijające kompetencje
(w tym warsztaty matematyczne na Uniwersytecie Jagielloński w Krakowie)
21. Klub Italianisty - zajęcia rozwijające kompetencje językowe
22. Język włoski - wyjazd do Opery Narodowej w Warszawie
23. Język włoski - seanse filmowe - udział w seansie filmowym w języku włoskim
24. Klub Hispanisty - zajęcia rozwijające kompetencje językowe, skierowane są do uczniów zainteresowanych językiem hiszpańskim oraz kulturą krajów hiszpańskojęzycznych. Podczas spotkań uczestnicy rozwijają umiejętności językowe, poznają tradycje, zwyczaje i współczesne życie Hiszpanii oraz Ameryki Łacińskiej, a także realizują różnorodne projekty kulturowe.
25. Język hiszpański - seanse filmowe; Klub Hispanisty - sens filmowy w ramach Tygodnia Kina Hiszpańskiego - udział w seansie filmowym w języku hiszpańskim
26. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki: stanowią formę wsparcia edukacyjnego skierowaną do uczniów mających trudności w opanowaniu treści programowych z tego przedmiotu. Ich głównym celem jest wyrównywanie różnic w poziomie wiedzy i umiejętności matematycznych, utrwalanie podstawowych zagadnień oraz rozwijanie kompetencji niezbędnych do dalszego, efektywnego procesu uczenia się. Poprzez systematyczne utrwalanie materiału, rozwijanie logicznego myślenia oraz ćwiczenie praktycznych zastosowań matematyki, uczniowie nie tylko uzupełniają braki edukacyjne, ale także wzmacniają wiarę we własne możliwości, co pozytywnie wpływa na ich motywację do nauki oraz rozwój kompetencji kluczowych.
27. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka niemieckiego
28. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka włoskiego: Zajęcia wyrównawcze z j. włoskiego przeznaczone są dla uczniów klas 1- 4. Celem zajęć jest utrwalenie poznanych zagadnień gramatyczno - leksykalnych, wyjaśnianie kwestii problematycznych, wykonywanie dodatkowych ćwiczeń.
29. Zajęcia rozwijające kompetencje z języka włoskiego: Zajęcia rozwijające zainteresowania z języka włoskiego mają na celu pogłębianie znajomości języka oraz poznawanie kultury Włoch. Uczniowie w atrakcyjny sposób doskonalą umiejętności komunikacyjne poprzez gry językowe, dialogi i pracę z autentycznymi materiałami. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu pasji językowych oraz motywują do dalszej nauki języka włoskiego.
30. Zajęcia rozwijające kompetencje z języka hiszpańskiego: mają na celu pogłębianie znajomości języka hiszpańskiego oraz kultury krajów hiszpańskojęzycznych. Uczniowie doskonalą umiejętności komunikacyjne poprzez rozmowy, gry językowe i projekty kulturowe. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu pasji językowych i motywują do dalszej nauki.
31. Zajęcia dodatkowe rozwijające kompetencje językowe, komunikacyjne, uczenia się w zakresie rozumienia oraz tworzenia tekstów: Zajęcia z języka polskiego to lekcje o charakterze zajęć rozwijających uzdolnienia, skierowane przede wszystkim do uczniów, którzy myślą o przystąpieniu do matury z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Na zajęciach będą omawiane lektury oraz arkusze maturalne z poziomu rozszerzonego. Uczeń będzie miał możliwość podnieść swoje kompetencje językowe, komunikacyjne oraz w zakresie tworzenia tekstów.