Mistrzostwa Katowic w tenisie stołowym

 

Dziewczęta z IV LO w Katowicach wywalczyły trzecie miejsce w Mistrzostwach Katowic i odebrały piękny puchar. Gratulujemy!

Studia w Walii

9 października 2018 gościliśmy w naszej szkole oficjalną przedstawicielkę Open Future School, która opowiedziała uczniom klas trzecich o możliwościach podjęcia studiów w Walii.

Uniwersytet Aberystwyth jest najstarszym walijskim uniwersytetem w Wielkiej Brytanii. Jego absolwentem jest następca tronu brytyjskiego, Książę Karol.

Uczniowie dowiedzieli się jakie kryteria trzeba spełnić, aby zostać studentem tej uczelni.

Po co są fundusze europejskie

   

W środę 3 października klasy 3c i 3 e uczestniczyły w wykładzie: „Po co są fundusze europejskie?” w ramach Szkolnego Klubu Europejskiego. W czasie wykładu młodzież usłyszała o procesie decyzyjnym, odpowiedzialności, jakości administracji w praktyce zarządzania funduszami polityki spójności Unii Europejskiej. Co to jest polityka spójności i skąd się wzięła? Czy decyzje o projektach wspieranych przez UE zapadają w Brukseli? Oraz jaki wpływ mają fundusze UE na krajową, centralną i samorządową administrację publiczną?

Wykład poprowadził Pan Krzysztof Kasprzyk, pracownik Komisji Europejskiej w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej, a wcześniej dyplomata w Radzie Unii Europejskiej, gdzie reprezentował Polskę w negocjacjach dotyczących funduszy europejskich, a wcześniej od czasów przed akcesją Polski do UE pracował przy ocenie wniosków i innych działaniach dotyczących realizacji Unii Europejskiej. Pan Krzysztof Kasprzyk podzielił się swoimi doświadczeniami z Polski i innych krajów Unii Europejskiej, i opowiedział o wpływie, jaki na wybór konkretnych projektów i zasad ich realizacji mają samorządy i rządy wszystkich krajów i o tym, jak fundusze służą czemuś więcej niż redystrybucja dochodów do biedniejszych części UE i czemu „unijne” nie znaczy „decydowane w Brukseli”.

Po wstępie, przedstawiającym praktykę podejmowania decyzji, na przykładzie negocjacji wieloletnich ram finansowych, przedstawił podstawowe ramowe zasady, które są ustalane z poziomu unijnego i ich przełożenie na realizację konkretnych projektów w Polsce (i dla porównania – w innych krajach tak „nowej” jak i „starej” Europy). Po wykładzie był czas na otwarte pytania dotyczące funduszy, budżetu UE, zasad horyzontalnych i innych powiązanych tematów.

Warsztaty teatralne z realizacji światła i dźwięku

     

We wtorek 2 października uczniowie klasy 2e z grupą projektową "Ożywić legendy" uczestniczyli w wykładzie i warsztatach "Rola dźwięku i światła w występach teatralno - artystycznych". Warsztaty poprowadził Pan Mateusz Poliwoda.

W czasie wykładu uczniowie mogli dowiedzieć się o sposobach przygotowania nagłośnienia, o formach odbioru dźwięku i doborze dźwięku w realizacjach artystycznych w zależności od rodzaju pomieszczenia, w którym odbywa się dana realizacja. Poruszone zostały kwestie dotyczące roli reżysera dźwięku, jakości plików dźwiękowych oraz tego jak dysponować czasem scenicznym w połączeniu z dźwiękiem. W drugiej części warsztatów, które były poświęcone obsłudze i roli światła  na scenie, uczniowie praktycznie mogli zobaczyć, jakie efekty można uzyskać dobierając lampy i odpowiednie oświetlenie. Uczniowie sterując światłem dobierali ruch świateł, linie świateł, które budowały obraz sceniczny.

Galeria.

DZIEŃ OTWARTY WYDZIAŁU FILOLOGICZNEGO UŚ

Wydział Filologiczny na swój Dzień Otwarty 26 września 2018 r. zaprosił tym razem do siedziby filologii obcych w Sosnowcu. Grupa uczniów klas trzecich miała możliwość uczestniczenia w wybranych wykładach i warsztatach. Były zajęcia wymagające wysiłku intelektualnego, takie jak rozważania o wojnie i przemocy prowadzone przez profesora Tadeusza Sławka, czy warsztat maturalny na temat analizy i interpretacji teksu literackiego. Były też zajęcia nieco lżejsze - lekcja łaciny z Harrym Potterem, a także kurs starożytnej i średniowiecznej zoologii. Każdy z uczestników z pewnością znalazł dla siebie coś interesującego, a wiele informacji usłyszanych tego dnia może okazać się przydatnych na maturze.

 

Maczek w Sejmie

W dniach 26-27 września Julia Duras (2d) oraz Dominik Komar (2F) wraz z Panią profesor Izabelą Hefner uczestniczyli w XXIV posiedzeniu Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Tegorocznym tematem posiedzenia byli Posłowie pierwszego Sejmu Niepodległej.

Nasi młodzi posłowie otrzymali mandat po wykonaniu obszernej pracy ocenianej przez zespół kancelarii Sejmu. Podczas posiedzenia Sejmu obradowali nad wcześniej przygotowanym projektem uchwały. Wyjazd do Warszawy rozpoczął się od zwiedzania miejsc pamięci i spaceru po stolicy.

Następnego dnia posłowie i posłanki mieli możliwość spotkania się z klubami oraz kołami poselskimi w Sali Kolumnowej. Później odbyła się konferencja prasowa z udziałem naszych uczniów i przedstawicieli mediów. Po owocnych rozmowach udali się na Salę Plenarną Sejmu RP.

Posiedzenie rozpoczęły przemówienia gości: Rzecznika Praw Dziecka i Ministra Edukacji Narodowej. Rozpoczęła się debata młodych posłów oraz głosowanie nad projektem ustawy. Większością głosów została ona przyjęta.

Podkategorie


Tomasz Biliński & Małgorzata Ruchała dla IVLO w Katowicach © 2006
FreshJoomlaTemplates.com
.