Autorzy: Malwina Łuksza, Justyna Bosowska

Temat: “Zdrowy kręgosłup-rusz się po zdrowie”

Przedmioty: pozalekcyjne zajęcia z wychowania fizycznego

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Data wprowadzenia: rok szkolny 2021/2022

Data zakończenia: czerwiec 2022

Zakres innowacji: adresatami innowacji są chętni uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach. 

Czas realizacji innowacji to rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne będą realizowane w ramach pozalekcyjnych zajęć z wychowania fizycznego raz w tygodniu przez jedną godzinę.

Opis innowacji:

  • Motywacja wprowadzenia innowacji:

W czasie panującej pandemii wielu z Nas zmieniło tryb życia- praca i zajęcia stacjonarne zostały zamienione na pracę i naukę zdalną. Uczniowie spędzali długie godziny przed monitorami komputera w efekcie czego uszczerbku doznały kręgosłupy, a to wpłynęło na pogorszenie samopoczucia i zdrowia. Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest wdrożenie innowacji  pedagogicznej “Zdrowy kręgosłup-rusz się po zdrowie”. Wprowadzenie tej innowacji pozwoli wdrożyć dobre nawyki i ćwiczenia na rzecz zdrowego kręgosłupa również w oparciu o nowoczesne formy aktywności ruchowej.

II. Założenia ogólne:

przekazywanie wiedzy w trakcie różnorodnych zajęć będzie obejmować najbardziej aktualne wiadomości dotyczące funkcjonowania systemu szkieletowego w szczególności kręgosłupa, możliwości zapobiegania wadom postawy oraz dostosowania wiadomości i ćwiczeń do możliwości i potrzeb ucznia, innowacja będzie realizowana w sali fitness, siłowni i w zależności od potrzeb  na hali sportowej- innowacja zakłada wprowadzenie form graficznych i multimedialnych propagujących wiedzę w zakresie objętym innowacją.

 

III. Cele innowacji

Cel główny:

  • głównym celem innowacji jest podniesienie stanu wiedzy uczniów o związkach zdrowego kręgosłupa z funkcjonowaniem organizmu jako całości i wypracowanie gotowości do systematycznego podejmowania aktywności fizycznej i umiejętności korygowania postawy w ramach kontroli i samokontroli,
  • poszerzenie wiedzy uczniów na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem roli zdrowego kręgosłupa w systemie jakim jest ludzkie ciało, a także pogłębienie wiedzy na temat znaczenia motoryki dla odporności wydolności organizmu,
  • zapoznanie z problematyką wad postawy, przyczynami tych wad i możliwością ich zapobiegania.

 Cele szczegółowe:

  • kształtowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów,
  • rozpowszechnianie ćwiczeń różnego typu, w tym w oparciu o nowoczesne formy aktywności fizycznej, mających na celu wzmocnienie szczególnie mięśni podtrzymujących kręgosłup,
  • wdrożenie prawidłowych nawyków motorycznych w szkole i w domu,
  • wzmocnienie współpracy między uczniami, poczucia własnej wartości i kultury osobistej,
  • poprawa siły mięśniowej i postawy ciała.

IV. Metody i formy:

  • metoda praktycznego działania(ćwiczenia),słowne(pogadanki, wykłady),
  • oglądowe(pokaz, obserwacja).

V. Tematy innowacji:

  • ćwiczenia kształtujące postawę ciała, poszczególne zdolności motoryczne i zwiększające zakresy ruchu we wszystkich stawach,
  • różne techniki ćwiczeń:
  • pilates: wzmocnienie mięśni całego ciała, w szczególności mięśni głębokich grzbietu,
  • joga: niwelowanie dolegliwości bólowych ,antystresowe i relaksujące stosowanie pozycji asan na kręgosłup,
  • stretching: zajęcia skoncentrowane na rozciąganie tylnej i przedniej taśmy anatomicznej ciała,
  • wykonywanie ćwiczeń z hantlami, gumami, ciężarkami, piłkami na siłowni, praca na maszynach siłowych,
  • wykłady na temat wad postawy, przyjmowania neutralnej postawy ciała, prawidłowego stania i chodzenia,
  • programy mobilizacyjne:
  • dolna część pleców i tułów,
  • klatka piersiowa i przednia część barków,
  • górna część pleców, mięsień czworoboczny i łopatka,
  • głowa,
  • szyja,
  • staw skokowy,
  • stopa, palce stóp.

VI. Spodziewane efekty:

Celem wprowadzenia innowacji jest wdrożenie prawidłowych nawyków ruchowych i podniesienie świadomości uczniów. Uczniowie biorąc udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowych, zdobędą wiedzę i podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzenia innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy ruchowej jako przeciwdziałanie wadom kręgosłupa.

VII. Ewaluacja:

  • dokumentacja: dziennik zajęć (tematyka zajęć ,frekwencja uczniów),porównanie wyników testu mobilności ruchomości w stawach w październiku i czerwcu, ankieta dla uczniów,
  • obserwacje uczniów w czasie zajęć,
  • samoocena realizacji innowacji przez nauczyciela.