Genius Logicus 2018

               

Już kolejny rok uczniowie IV LO w Katowicach biorą udział w międzynarodowym konkursie logiczno - matematycznym Genius Logicus.

Konkurs polega na rozwiązywaniu zadań logicznych, łamigłówek i rebusów. W zawodach mogą wziąć udział wszyscy uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich.
Konkurs składa się z dwóch etapów. ZAWODY BEZ POMIARU CZASU, podczas których zawodnicy otrzymują łącznie 20-30 zadań, oraz ZAWODY Z POMIAREM CZASU, w których każdy zawodnik otrzyma 10 zadań.
W poprzednim roku szkolnym uczniowie naszej szkoły otrzymali wysokie noty - 1 miejsce w rankingu krajowym i 12 w rankingu międzynarodowym - Jacek Jendrzejewski z klasy 2c oraz tytuł mistrza otrzymał Daniel Szeja z klasy 3a otrzymując 1 miejsce w rankingu krajowym i 8 w międzynarodowym.

Zawody okręgowe Olimpiady Statstycznej

 

W dniu 9 stycznia 2018 r. w budynku Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach odbył się etap okręgowy drugiej edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Statystycznej 2017/2018, organizowanej przez Główny Urząd Statystyczny we współpracy z  Polskim Towarzystwem Statystycznym.  IV LO w Katowicach reprezentowali uczniowie w składzie Piotr Cichy oraz Tomasz Cichy z klasy 2b oraz Aleksandra Cebula z klasy 3c.

Dziennikarstwo w "Maczku"

Wczoraj na elementach dziennikarstwa klasa 3a gościła studentki dziennikarstwa i komunikacji medialnej (z Uniwersytetu Śląskiego), które przygotowały lekcję medialną poświęconą manipulacji i perswazji. Była też mowa o zakazanych reklamach

Maczek w Korezie

W dniu 8 stycznia 2018 roku klasy pierwsze naszego liceum udały się na przedstawienie pt. „Cholonek” wystawiane w teatrze Korez w Katowicach.

Spektakl opowiada o życiu Ślązaków między Polską a Niemcami, snem a rzeczywistością, o ludziach, którzy mają atawistyczny dar przystosowania się do okoliczności, jakie niesie los, za wszelką cenę-często kosztem swojej godności. W sugestywny sposób opisuje losy Ślązaków w XX w., a zarazem cały tragizm zawarty w śląskich losach.

Ta ciekawa forma przedstawienia historii, sprawiła że tematy omawiane na lekcjach są uważane przez uczniów za interesujące. Dobra gra aktorska pokazała, że historia wcale nie musi być nudna.

Wszystkim uczniom bardzo się podobało.

Czekamy na kolejne takie wyjście.

Stacja meteorologiczna w szkole

Każda szkoła musi się czymś wyróżniać i w jakiś sposób przyciągnąć uczniów, oraz pobudzać ich do działania. My postawiliśmy na innowacje.

Od 1 stycznia 2018 roku uczniowie IV liceum Ogólnokształcącego w Katowicach w ramach lekcji geografii mogą samodzielnie prognozować pogodę.

Przed szkołą ustawiona została klatka meteorologiczna wyposażona w termometr, barometr, higrometr, deszczomierz, wiatromierz i  czujniki zapylenia powietrza, a na dachu szkoły zainstalowanych zostało kilkanaście czujników pogodowych. Wszystkie dane z czujników trafiają do komputera ustawionego w klasie. Tutaj uczniowie mogą odczytywać poziom temperatury, kierunek i siłę wiatru, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność powietrza i poziom opadów deszczu.

Program komputerowy tak przetwarza wszystkie dane, że wiemy dokładnie, jaka pogoda będzie panowała na naszym terenie w ciągu najbliższych 12 godzin.

Wszystkie dane ze stacji, które przedstawione są za pomocą wykresów, tabel i liczb trafiają do Internetu, a dzięki linkom umieszczonym na stronie szkoły nie tylko uczniowie, ale każdy kto zainteresowany jest stanem pogody w Katowicach, niezależnie w jakiej części świata w danym momencie się znajduje, ma możliwość odczytywania wyników.

Osoby zainteresowane stanem powietrza w otoczeniu szkoły, dzięki wyposażeniu stacji w mierniki zapylenia mogą samodzielnie sprawdzić stężenie w powietrzu pyłów PM10 (to pył o wielkości do 10 mikrometrów, głęboko wnikający do płuc i upośledzający ich działanie) i PM2.5 (czyli pył o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra, uznawany za najbardziej szkodliwy ze wszystkich pyłów, bo bezpośrednio z płuc dostaje się do krwi). Mierniki badają zanieczyszczenie według polskiego indeksu jakości powietrza, gdzie 0-20 mikrometrów na metr sześcienny uznawany jest za bardzo dobry, a ten przekraczający 200 mikrometrów (dla PM10) i 120 mikrometrów (dla PM2.5) oznacza stan alarmujący, bardzo zły.

Niezbędnym elementem działań terenowych jest określenie położenia i aktywności burz. Niebawem na dachu szkoły umieszczony zostanie system czujników odpowiednio ze sobą sprzężonych, który będzie miał za zadanie wykrywanie wyładowań atmosferycznych.

Mamy nadzieję, że dane uzyskane z naszej stacji wykorzystane zostaną przez serwis meteorologiczny stacjemeteo.eu do prognozowania pogody w regionie i Polsce.

W kształceniu geograficznym dużą wagę przywiązuje się do pracy w terenie, która umożliwia bezpośrednie zetknięcie się ucznia ze środowiskiem przyrodniczym. Zajęcia takie wpływają na kształtowanie zmysłu obserwacji i wyobraźnię, a także uczą praktycznych umiejętności, np.: dokonywania pomiarów, analizowania, prognozowania i wnioskowania. Praca na tzw. „żywym organizmie” jakim jest nowa stacja meteo  na pewno będzie ciekawsza dla uczniów niż wykłady i teoria.

Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do korzystania z wyników pomiarów!

Zebranie rodziców - 16 stycznia 2018

 

16 stycznia 2018 (wtorek)

godz. 1700

 

zapraszamy Rodziców na zebrania w poszczególnych salach

 

klasa

sala

     

klasa

sala

     

klasa

sala

1a

28

 

2a

18

 

3a

7

1b

19

 

2b

6

 

3b-1

24

1c

30

 

2c

26

 

3b-2

23

1d

16

 

2d

25

 

3c

2

1e

31

 

2e

14

 

3d

8

1f

27

        3e  15 

Podkategorie


Tomasz Biliński & Małgorzata Ruchała dla IVLO w Katowicach © 2006
FreshJoomlaTemplates.com
.