Góry Stołowe-wycieczka klasy 2a (19-21.05.2014r.)

Ziemia Kłodzka i Góry Stołowe-jeden z najciekawszych krajobrazowo regionów Polski- był celem wycieczki, w której uczestniczyła nasza klasa. Długo oczekiwany wyjazd rozpoczął się zwiedzaniem Kłodzka. Główną atrakcją turystyczną w krajobrazie miasta jest górująca nad nim potężna twierdza obronna, położona na górach Fortecznej i Owczej.

Podziwialiśmy z niej wspaniałą panoramę Kotliny Kłodzkiej, wysłuchaliśmy wykładu przewodnika o historii miasta i tej budowli oraz przeszliśmy 700m długości trasą podziemnych korytarzy i piwnic znajdujących się pod kłodzką starówką.

Dzień zakończyliśmy w Lewinie Kłodzkim. Przy ognisku, zabawie i śpiewie…

Następnego dnia rano wyjechaliśmy do Kudowy. Po zwiedzeniu Kaplicy Czaszek w Czermnej udaliśmy się do Karłowa skąd wyruszyliśmy w góry. Mieliśmy okazję przejść labiryntami Błędnych Skał oraz poznać efekty wietrzenia piaskowców na Szczelińcu Wielkim. Piaskowcowa powierzchnia szczytu jest zwietrzała i popękana, dzięki czemu tworzy różnorodne formy skalne przypominające swoim wyglądem ludzi oraz zwierzęta. Wejście na szczyt wymaga pokonania 655 schodów. Warto jednak podjąć wysiłek - widok Sudetów z punktów widokowych jest przepiękny!

Po przejechaniu drogi 100 zakrętów udaliśmy się Wambierzyc-ta wieś w dolinie Cedronu to znany na Dolnym Śląsku ośrodek pielgrzymkowy, związany z kultem Matki Boskiej Wambierzyckiej, patronki rodzin. Podziwialiśmy tutaj wspaniałą barokową bazylikę dzięki której wieś nazywana jest często Dolnośląską Jerozolimą.

Po dość wyczerpującym dniu dojechaliśmy do ośrodka na zasłużony obiad i wypoczynek!
Na trzeci dzień wyjechaliśmy do Dusznik-Zdroju. Nad brzegiem Bystrzycy Dusznickiej, w XVII-wiecznym budynku młyna mieści się jedyne w Polsce Muzeum Papiernictwa. Osobliwością tej placówki jest to, że oprócz ekspozycji muzealnych można tu oglądać bezpośrednio produkcję papieru czerpanego. Duszniki-Zdrój to znane w Polsce uzdrowisko, trudno więc nie spróbować smaku i poczuć zapachu tutejszych wód leczniczych… o walorach balneologicznych nie możemy się wypowiadać. Opinie po degustacji były różne.

Zostawiając za sobą Piękne Góry Stołowe i Ziemię Kłodzką wróciliśmy do Katowic i szkolnej rzeczywistości. Polecamy wszystkim ten uroczy, turystyczny region! My mamy nadzieję, że w przyszłości uda nam się tam wrócić.